Forum dla wszystkich sympatyków smoków oraz miłośników szeroko pojętej fantastyki.



Uwaga! Draconis korzysta z plików cookies. Są one niezbędne do funkcjonowania forum.

Teraz jest 19 lis 2019, 02:41

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 sie 2014, 07:03 
Niespotykanie spokojny człowiek
smok
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 25 maja 2006, 12:38
Posty: 651
Lokalizacja: Lubartów
:akapit: Prawdę mówiąc z Fate of the dragon spotkałem się pierwszy raz już dawno, dawno temu (jeszcze na P160 MMX pod Win98), jednakże wtedy nie doceniłem jej w pełni, Jan na to zasługiwała (wtenczas poza RTS-ami świata nie widziałem, zaś moja strategia opierała się na przewadze technologicznej i ilościowej – naprodukować najpotężniejszych jednostek i na pałę rzucić je w bój”, więc odrzuciłem ją, bo była „zbyt skomplikowana”). Teraz po tylu latach odkryłem ją na nowo i Mrrr…
Ale po kolei…
:akapit: Fate of the dragon nie jest, co może sugerować tytuł, grą o smokach (choć szkoda). To dobrze rozbudowany RTS osadzony w realiach Chin z czasów wielkich dynastii. Co wyróżnia go z innych RTS-ów tamtych lat to przede wszystkim miasta.
Miasta, zawierające całą infrastrukturę gracza, będące swoistą mapą w mapie. Więc mamy mapę całego terenu (Prawy-dolny róg ekranu) i mapę miasta (Lewy-dolny róg ekranu).
Budynki mogą być stawiane wyłącznie w miastach, nigdy na mapie głównej (wyjątek stanowi obozowisko, ale o tym później) i to też za murami miejskimi.
:akapit: Każde miasto zaczyna z dwoma budynkami : Ratuszem i „produkującym” chłopów łukiem ceremonialnym. Taki chłop (Laborer) jest niezastąpiony w pozyskiwaniu surowców (drewno&żelazo&żywność), stawianiu budynków, konstruowaniu maszyn i prawdę mówiąc w każdym innym zajęciu…
Pozostanę na razie przy aspekcie gosp./ekonomicznym, zanim przejdę do armii.
Jak już powiedziałem wcześniej są dwa surowce budulcowe – drewno – pozyskiwane z mordowania drzew i żelazo – wydobywane z kopalni. Do tego dochodzi jeszcze żywność.
Żywność w FOTD podzielona jest na dwie grupy – nieprzetworzona (kukurydza i surowe mięso) – pozyskiwana z farm (obsługiwanych przez max. Pięciu chłopa, z których każdy może wykonywać jedno zadanie – uprawiać kukurydzę, lub hodować świnie) oraz przetworzona (racje żywnościowe i wino) – pozyskiwana w przetwórni (też pięciu chłopa w niej pracuje) z kukurydzy i surowego mięsa. (1 food=3corn+2raw meat); 1 wine=1corn+1raw meat (skąd mięso w winie is beyond me, though… może to krwawa mery?).
:akapit: Dużym minusem, znacznie upierdliwiającym grę, jest brak wyszczególnienia ile czego mamy w UI. By się dowiedzieć ile mamy drewna, żelaza, czy innych surowców, musimy a) postawić magazyn i kliknąć na niego; lub b) na mapie głównej kliknąć swoje miasto i wybrać opcję „pokaż surowce”– wyważanie otwartych drzwi pure and Simple. Jedyne co widać na UI to liczba ludności (do 80000), liczba robotników (max 70) i ile mamy złota.
Złoto jest potrzebne do kupowania zasobów (kiedy już wybudujemy targowisko), lub też nagradzania generałów (o nich nieco dalej), a także do rozwoju naukowego. Złoto zdobywa się poprzez podatki (ich wysokość ustala się w ratuszu, (byle by tylko nie ustawiać ich zbyt wysokich, bo mają zły wpływ na morale ludności) i kontrolę osad rozrzuconych po głównej mapie.
:akapit: To teraz o armii.

:akapit: W Fate of the Dragon nie ma tak, że stawiasz baraki, czy inny budynek wojskowy i już z niego możesz produkować jednostki wojenne, nie. Tutaj stawiasz baraki (trzy, dla trzech rodzajów jednostek – łucznik, miecz… (miecznik? Mieczownik? Mieczysław?.. Naghhh, wiecie o co mi chodzi, nie?) Oraz pikinier), ale aby pozyskać jednostki z tych budynków potrzebni są chłopi (i surowce, ale to szczegół). Po prostu bierzesz max. Dziesięciu chłopa naraz i posyłasz ich do baraków. Kiedy upłynie czas potrzebny na trening, baraki opuści już nie chłop, ale sierżant, posługujący się w zależności od baraków w których trenował mieczem, piką, lub łukiem. Na jeszcze nie koniec, ponieważ budując stajnię można mieć konnych wojowników z każdego rodzaju. Ale znowuż, co czyni tę grę tak wyjątkową, to to, że stajnie (obsługiwane przez max. Pięciu chłopa) nie produkują jednostek konnych, tylko same konie. Aby mieć z tego np.: konnego łucznika trzeba pieszego łucznika posadzić na koniu. Et voila! – jednostka konna.
Konie przydają się także do zastosowań cywilnych. Taki chłop może prowadzić karawanę z łożoną z niego i pięciu koni, co znacznie zwiększa ilość transportowanych materiałów.
Są także machiny oblężnicze i i zaopatrzeniowe(o czym dalej), oraz dwa rodzaje statków: Sampan i Dżonka. Pierwszy przenosi 10 jednostek, drugi 23.
Machiny wojenne są całkiem pomysłowe, choć dla mnie osobiście nie wszystkie są użyteczne, ale mamy tak:
:akapit: - Scaling Ladder – czyli drabina, po której jednostki wspinają się na mury wrogiego miasta
:akapit: - Stone Launching - Wagon czyli katapulta, miotająca kamieniami – do rozbijania bram
:akapit: - Thunder wagon – właściwie to samo co wyżej, tylko miota ogniste pociski, które zadają większe obrażenia i ma większy zasięg
:akapit: - Three-arrow Bow – czyli balista wystrzeliwująca trzy bełty na raz
:akapit: - Kongming wagon – wóz z latarnią kongming (lampion, unoszący się w powietrzu) – do odkrywania dużego obszaru – usuwa fog of war
:akapit: - Malefic Kite – jedno z moich ulubionych – balista wystrzeliwująca latawiec. Po co oblegać mury, niszczyć bramy, kiedy można po prostu przerzucić wojsko nad nimi i zaatakować miasto pozostawiając fortyfikacje za sobą… Hehehe…
:akapit: - Supply wagon – Wóz z zaopatrzeniem – wymagany dla każdej armii. Tworzy obozowiska na mapie głównej i obcych miastach.

:akapit: Jak mój Ś.P. tatko zwykł mawiać: Stare przysłowie pszczół mówi: „Armia maszeruje na żołądkach” Każda jednostka wojskowa ma dwa paski stanu: Zielony – HP na dole i niebieski na górze. On symbolizuje wolę walki, zmęczenie, jakkolwiek by tego nie nazwać, im krótszy pasek – tym bardziej głodny wojownik. A wartość bojowa wygłodniałego wojownika, jest zerowa. Zadaje 1/10 obrażeń i otrzymuje ich 3x więcej niż normalnie…
Tak długo jak armia stacjonuje w mieście, sprawa nie jest skomplikowana – tak długo jak nadąża się z produkcją racji żywnościowych i wina (dobrze że chłopi zadowalają się samą kukurydzą). Jednakże oddział poza swoim miastem wymaga obozowisk, w których jest żywność i wino. Takie obozowisko zawiera do 600 jednostek zapasów i może obsługiwać do 23 wojowników naraz…
Gdy zapasy w obozie się skończą, Można je uzupełnić wysyłając karawany z miasta.

:akapit: Szata dyplomacyjna jest powiedziałbym w sam raz. Nie tak absurdalnie rozbudowana jak w MOO3 czy w Birth of federation (tam nawet wybierało się ton wypowiedzi, by uzyskać określone nastawienie, przychylne bądź i nie). Tutaj do wyboru mamy:
:akapit: - Przekazywanie jednostek sojusznikom – Wystarczy zgrupować jednostki w armię (Carl+numer od 0 do 9) i w oknie dialogowym pokazują się numery armii. Wystarczy wybrać armię, wybrać komu ją się oddaje i tye.
:akapit: - Kontrybucje – Przekazywanie, Lub żądanie surowców dla/od innych graczy
:akapit: - Zaproszenie do sojuszu – chyba nie muszę wyjaśniać
:akapit: - Ignoruj – j.w

:akapit: Na prawie koniec słówko o generałach. Rekrutuje się ich w tawernie i można je podzielić na dwa rodzaje: wojskowi i cywilni. Wojskowi, jak można by się domyśleć najlepiej kierują armiami, podnoszą skuteczność sojuszniczych jednostek, i inne takie. Cywilni natomiast…. Może tak:
:akapit: Miasta do dobrego funkcjonowania potrzebują zarządców. Jest ich czterech:
:akapit: - Szef ochrony – dba o praworządność (przekłada się to na ściągalność podatków i zmniejsza ryzyko rebelii
:akapit: - Naukowiec – potrzebny do odblokowania wyższych poziomów rozwoju naukowego. Bez niego jest tylko podstawowy – lvl 1 + jeden upgrade Akademii, co pozwala na postawienie baraków dla łuczników i pikinierów, bo podstawowy jest tylko dla… „tych z mieczami”
:akapit: - Kapłan – pozwala na składanie ogólno narodowych ofiar (po wybudowaniu świątyni można w niej odprawiać dwa rodzaje obrządków: Lokalne i krajowe, Obrządki lokalne odnoszą się tylko do konkretnego miasta i mają za zadanie zmniejszenie skutków katastrof, które się czasami przytrafiają. Czy to powodzi, suszy, trzęsienia ziemi, czy pomoru. Krajowe natomiast dodają bonusy np. do produkcji przetwórni, lub farm.
:akapit: - Administrator - … Właściwie to nie wiem tak do końca co on robi… Może dba o morale, albo przyspiesza czas konstrukcji budynków…?

:akapit: Na przed-koniec słówko o małym bonusie. Przed murami miasta stoją bezgłowe posągi buddy. Ich głowy są rozrzucone po głównej mapie. Jak się jakąś znajdzie (są w losowych lokacjach) to robotnik może ją zabrać i naprawić posąg, za co dostaje się losową nagrodę. Może to być machina wojenna (niekoniecznie pojedyncza) kilka jednostek, karawana z surowcami, lub złoto (nawet do 40 000, jak piszą w tuto rialu, choć mi nigdy nie trafiło się więcej jak 200)
:akapit: I na koniec trochę narzekania.
:akapit: Po pierwsze nie ma okrętów wojennych. Tylko transportowe. Na upadłego można w nich garizonować łuczników, ale… Limit armii dla pojedynczego miasta wynosi 150, zdaje się, a taki ja na murach rozstawiam 100 łuczników… zostaje 50 jako ofensywa… i z tego jeszcze kroić, by zamieniać dżonkę w coś tylko na kształt jednostki bojowej? Nah…
:akapit: Po drugie samopędne machin wojenne… Samobieżne… Skoro już do tego stopnia grę rozbudowano, że „ręcznie” tworzy się jeźdźców z konia i piechura, to dlaczego nie pokuszono się o to by machiny były ciągnięte przez konie?
:akapit: Po trzecie… Zapomniałem…
:akapit: A nie, już wiem! Wyobraźmy sobie miasto. Moje miasto. Jest ono pod oblężeniem. No sweat! 100 łuczników na murach, więc wszystko będzie dobrze, nie? Nagle pojawia się kupiec. - od czasu do czasu przyjeżdża zostawić coś na targowisku. Nie niepokojony przez nikogo podjeżdża pod wrota. Otwiera... A ZA NIM CAŁA ARMIA PRZEZ OTWARTE WROTA!!!
:akapit: Game Over....
:akapit: Podbili moje miasto...(A taki było ładne, chińskie... Szkoda! :twisted: )
:akapit: Fakt, że mury miejskie są częścią mapy, a nie budynkami i nie ma się wpływu na to jak wyglądają, gdzie są, jak też fakt, że stawienie jednostek (nie generałów) na murze sprawia, że ich pole widzenia nie pozwala na rozgonienie ciemności FOW i atakująca armia może podejść sobie do nich niezauważona, choć wedługwszelkichprawidełpowinnimiećszerokiepolewidzenia..!

:akapit: Tak czy owak pozycja warta do przepatrzenia przez każdego smakosza 4x-ów.

_________________
Don’t kill the edge and become like the rest
Don’t lose the faith that made you who you are
Don’t kill the edge that manifests inside
This world is mine it’s where my thoughts collide...


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 26 sie 2014, 09:19 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt: stray-soul
Brzmi zachęcająco, pogrzebałem po Googlach i wyciągnąłem parę screenów - i tu mam pytanie, bo pachnie klonem Age of Empires, jak tego RTSowatość ma się do 4x'sowatości? W sensie czy mamy więcej niż jedną potyczkę? :)

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 26 sie 2014, 10:35 
Niespotykanie spokojny człowiek
smok
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 25 maja 2006, 12:38
Posty: 651
Lokalizacja: Lubartów
Trzy kampanie plus skirmisz, ale to tylko jedna nacja - Chińczycy.
Nie ma edytora map - szkoda, ale map rozgrywki dowolniej jest dosyć by się można było pobawić na różne sposoby.
Nie da się budować miast, ale można istniejące miasta zajmować.
Research ogranicza się do kilku nowych jednostek i usprawniania istniejących jednostek i budynków. np. większa produkcja z farm; większy ładunek noszony przez robotników, czy obrona i atak jednostek.
AI przeciwnika jest dosyć łepskie, i łatwo dostosowuje się do twojej taktyki, bezlitośnie exploitując wszystkie słabe punkty...
Jak u mnie było: Kiedy zobaczył, że nie zdobędzie murów w standardowy sposób (drabinami i masywną piechotą - bo go moi łucznicy szlachtowali :twisted: ) to skubaniec dowiózł sobie dżonkami 10 miotaczy głazów i zaczął masakrować łuczników na murach z dystansu. Wymusił na mnie wyprowadzenie armii zza murów i walkę bezpośrednią :evil: .

Powiem tak: Jeśli to nie jest 4x (wtedy nie istniało jeszcze pojęcie 4x-a), to na pewno jest to bardzo, bardzo rozbudowany RTS. Nie da się tam, jak w standardowym RTS-ie po prostu narobić jednostek od groma i rzucić je na wroga. Tam jednostki się wzajemnie uzupełniają. Jeśli po prostu puścisz masę łuczników, dajmy na to, to jak przeciwnik będzie miał konnicę, to nawet 3x mniejszym liczebnie oddziałem ci ich wykosi. Nie dlatego, że łuki zadają mniejsze obrażenia konnicy, tylko dlatego, że człowiek na koniu jest nieco za szybki i wystrzelone strzały trafiają w miejsca, gdzie już ich nie ma i do tego łucznicy mają zasięg minimalny, więc jak jednostki wroga podejdą zbyt blisko, łucznicy zamiast strzelać, będą się cofać by utrzymać tą minimalną odległość. Zatem muszą być eskortowane przez pikinierów. A że pikinierzy, choć zadają duże obrażenia, to robią to dość powoli, to i potrzebują wojowników z mieczami.

I też nie tak jak w RTS-ach (a w każdym razie w takich, które ja pamiętam), że potrzebujesz surowców tylko do produkcji armii, a potem git. Tutaj armia wymaga utrzymania w czasie rzeczywistym i jeśli nie jesteś w stanie go zapewnić, może nawet dojść do buntu... A przynajmniej tak czytałem, bo mnie akurat to się nie przytrafiło.
A i ograniczenie jednostek jest lokalne, nie globalne. To znaczy jedno miasto może utrzymać określoną liczbę jednostek, wynikającą z populacji (max 80000 mieszkańców - nie robotników).
Ale jak masz więcej niż jedno miasto, to ta liczba wzrasta, ponieważ masz armię z każdego miasta.
Dajmy na to 100 z tego, 100 z tamtego i 100 z trzeciego i mamy już trzysta łącznie.

Także decyzja należy do ciebie. Naprawdę fajna koncepcja gry, nawet jeśli nie do końca oszlifowana. :)
Albo poszukaj na YT gameplay-ów, powinny być...

_________________
Don’t kill the edge and become like the rest
Don’t lose the faith that made you who you are
Don’t kill the edge that manifests inside
This world is mine it’s where my thoughts collide...


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 27 sie 2014, 21:02 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt: stray-soul
Rasalom napisał(a):
Powiem tak: Jeśli to nie jest 4x (wtedy nie istniało jeszcze pojęcie 4x-a), to na pewno jest to bardzo, bardzo rozbudowany RTS. Nie da się tam, jak w standardowym RTS-ie po prostu narobić jednostek od groma i rzucić je na wroga. Tam jednostki się wzajemnie uzupełniają. Jeśli po prostu puścisz masę łuczników, dajmy na to, to jak przeciwnik będzie miał konnicę, to nawet 3x mniejszym liczebnie oddziałem ci ich wykosi.
W Starcrafcie II Ultralisk kosztujący tyle co około 10 dronek, jest w stanie zabić ich... ponad osiemset, konieczność dobierania jednostek do typów oddziałów przeciwnika jest dość typowa dla RTSów i obecna w gatunku od dawna... stąd pytanie - jak definiujesz w takim razie 4x'a?

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 28 sie 2014, 08:55 
Niespotykanie spokojny człowiek
smok
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 25 maja 2006, 12:38
Posty: 651
Lokalizacja: Lubartów
Zacytuję Sida z tutoriala Civ IV.
"To build an empire, that will stand the test of time"

Ale jak dokładnie ja to widzę?
eXplore - Jest mapa do odkrycia, technologie do zdobycia, nacje do poznania... i podbicia.
eXpand - Rozbudowa i zarządzanie Imperium. Infrastruktura, dyplomacja, gospodarka, ekonomia, armia.
eXploit - ...Prawdę powiedziawszy nad tym konkretnym X się nie zastanawiałem... xD
eXterminate - Kill all those who oppose thee.

_________________
Don’t kill the edge and become like the rest
Don’t lose the faith that made you who you are
Don’t kill the edge that manifests inside
This world is mine it’s where my thoughts collide...


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 31 sie 2014, 19:33 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt: stray-soul
No właśnie tytuły gatunków gier są dość mylące, dla przykładu RTSy to raczej gry taktyczne a nie strategiczne :lol:

W każdym razie wiki (angielska oczywiście) zauważa trudność w formalnej definicji 4xa, ja osobiście widzę to tak że 4x jest grą polegającą na zarządzaniu narodem w opcji dłuższej niż jedna bitwa. Dlatego np. serię Heroes zaliczam do 4x'ów, choć w necie panuje na ten temat święta wojna... ;)

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 01 wrz 2014, 08:31 
Niespotykanie spokojny człowiek
smok
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 25 maja 2006, 12:38
Posty: 651
Lokalizacja: Lubartów
Heh... A ja zachodziłem w głowę co poeta miał na myśli z tą jedną potyczką :P
No ale mówiąc wprost FotD to RTS. wyposażony w logistykę i ekonomię, ale RTS.

@Heroes of Might & Magic: Cóż. Mnie też jest trudno go sklasyfikować... Choć szabelką ciąć za niego nie będę.

_________________
Don’t kill the edge and become like the rest
Don’t lose the faith that made you who you are
Don’t kill the edge that manifests inside
This world is mine it’s where my thoughts collide...


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 05 wrz 2014, 21:08 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt: stray-soul
Wybacz, czasem używam skrótu myślowego, stoczyłem stanowczo za dużo świętych wojen jeżeli chodzi o relację nazw gatunków gier i ich zawartości :lol:

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
cron



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

Styl DraconisSub powstał na bazie stylu subsilver2.
Wszelkie modyfikacje oraz dodakowe grafiki zostały wykonane przez Naseilen.
Oryginalny rysunek z nagłówka forum można zobaczyć tutaj.
mChat © RMcGirr83.org
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL