Forum dla wszystkich sympatyków smoków oraz miłośników szeroko pojętej fantastyki.



Uwaga! Draconis korzysta z plików cookies. Są one niezbędne do funkcjonowania forum.

Teraz jest 19 lis 2019, 01:29

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: System Shock 2
PostNapisane: 15 kwi 2013, 02:49 
Buntownik bez powodu
smok
Offline

Dołączył(a): 14 paź 2006, 20:24
Posty: 521
Lokalizacja: Wieluń
deviantArt: Bazil3282
Dziwne, że nikt dotąd nie założył tematu o tej grze. Sam w gruncie rzeczy gram w nią od niedawna - sprawiłem sobie jakiś czas temu oryginalny egzemplarz (używany, ale w zupełnie dobrym stanie, z pudełkiem i instrukcją) na Allegro. Jednak wiem o niej, odkąd wyszła - a jak w nią zagrałem, pokochałem od pierwszego wejrzenia.

Pierwsza część serii System Shock była zaledwie grą dobrą, natomiast jej kontynuacja, zdaniem wielu (moim też), to ponadczasowe arcydzieło. SS2 regularnie okupuje listy "gier wszechczasów" i zebrała swego czasu najwyższe noty w prasie.
Już klasyfikacja System Shock 2 zdradza, że to nie jest zwykła gra - stanowi połączenie gatunków FPS, RPG oraz Survival Horror. Ten pierwszy dlatego, że akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby i sporo czasu spływa nam na walce przy użyciu wszelkiej maści broni. Ten drugi - w sumie aspekt w SS2 dominujący - dlatego, że mamy do dyspozycji cały system rozwoju bohatera, którego określa jakieś dwadzieścia współczynników (naturalnie, wyraźnie przekładających się na poczynania w grze - i wymuszających decyzję, w czym nasza postać ma się specjalizować, a jest tego dużo). Ten trzeci dlatego, że... no cóż, klimat. Napotykani wszędzie, nieżyjący członkowie załogi (oraz pozostawione po nich nagrania), wydające z siebie opętańcze dźwięki, humanoidalne potwory, nastrój stałego zagrożenia, widziadła i "duchy" zmarłych niedawno osób - atmosfera gry jest obłędna.

Pierwsza część gry rozgrywała się w 2072 roku i opowiadała o wydarzeniach na stacji kosmicznej Cytadela, należącej do megakorporacji TriOptimum. Kierująca ową stacją sztuczna inteligencja - SHODAN (Sentient Hyper-Optimised Data Access Network) sfiksowała, w wyniku czego umyśliła sobie, że jest boską istotą, której należne jest objąć we władanie Ziemię, a także wytępić ludzkość. Te plany zostały jednak udaremnione przez głównego bohatera, bezimiennego hakera (notabene - który złamał wcześniej jej zabezpieczenia, co było bezpośrednią przyczyną jej obłędu), a Cytadela zniszczona. W 42 lata później, korporacja TriOptimum wysyła do dziewiczego lotu statek kosmiczny Von Braun - pierwszy w historii wyposażony w napęd, pozwalający mu poruszać się szybciej, niż światło. Główny bohater jest członkiem załogi. Pewnego dnia, po trwającej kilka tygodni hibernacji, budzi się z luką w pamięci i momentalnie zauważa, że w czasie, gdy smacznie spał, stało się coś bardzo niedobrego - wszędzie walają się trupy członków załogi, ci jeszcze żywi zmienili się w potworne mutanty, a systemy i wyposażenie statku są uszkodzone. Na początku nie wiadomo w zasadzie nic - stopniowo dowiadujemy się, co zaszło na pokładzie statku, odnajdując nagrania (zwykle nieżyjących) członków załogi, a także podążając za wskazówkami dr. Polito, która prowadzi nas od początku gry.

Nie będę zatem spoilerował ani tłumaczył - kto zechce, sam się tego dowie. Mogę co najwyżej zdradzić, że znana z poprzedniej części SHODAN - rzecz domyślna - jest w to zamieszana (jej charakterystyczna twarz widnieje zresztą na okładce gry). Nie powiem jednak dokładnie, w jaki sposób, ani w którym momencie SHODAN się ujawnia - szczególnie że moment ów dosłownie miażdży klimatem i z pewnością zasługuje na miejsce na liście najbardziej klimatycznych scen w dziejach komputerowej rozrywki.
Wśród rozlicznych zalet tej gry podkreśliłbym mnogość możliwości. Sam rozwój postaci daje ich tyle, że można kończyć System Shock 2 wielokrotnie, i za każdym razem grać inaczej. A jest tu jeszcze mnóstwo innych smakołyków, takich jak hakowanie występujących na statku urządzeń, badania nad odnajdywanymi w grze, niezidentyfikowanymi przedmiotami, modyfikowanie broni, a także - jak przystało na RPG - przebogaty asortyment przedmiotów, jakie można znaleźć.

System Shock 2 naprawdę wciąga - jak słusznie zauważył redaktor magazynu Reset w swojej recenzji, można weń grać aż do śmierci z głodu lub odwodnienia. Skończyłem go już trzykrotnie (za każdym razem obierając inną ścieżkę rozwoju) i z pewnością będę weń grał dalej.

System Shock 2 jest wprawdzie nie do znalezienia w sklepach, na aukcjach internetowych też jest trudny do upolowania, ale można go wciąż kupić w serwisie GOG.com.

_________________
- Przeciwstawiłem się zniszczeniom czasu, przekleństwu koszmarów i mgłom magii, którymi atakowali inni! Jaką broń przynosisz?
(...)
- Życie... nadzieję... i wszystko, co z nimi związane.


Góra
 Zobacz profil     
    
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
cron



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

Styl DraconisSub powstał na bazie stylu subsilver2.
Wszelkie modyfikacje oraz dodakowe grafiki zostały wykonane przez Naseilen.
Oryginalny rysunek z nagłówka forum można zobaczyć tutaj.
mChat © RMcGirr83.org
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL