Forum dla wszystkich sympatyków smoków oraz miłośników szeroko pojętej fantastyki.



Uwaga! Draconis korzysta z plików cookies. Są one niezbędne do funkcjonowania forum.

Teraz jest 16 paź 2021, 19:15

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 02 maja 2008, 15:51 
jajko
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 25 kwi 2008, 15:29
Posty: 14
Lokalizacja: Warszawa
MUD to tekstowe "multiplayerowe" RPG rozgrywane w czasie rzeczywistym. Brak grafiki w większości przypadków nie tylko nie przeszkadza, ale również pomaga budować klimat, a klimat MUD'ów jest wręcz niezastąpiony. Cóż się rozpisywać, jeśli ktoś jest zainteresowany - niech zagra ;-) (na końcu podam kilka linków).

SUD z kolei to również gra tekstowa rozgrywana tak samo jak MUD, jednak tylko dla jednego gracza. Można się co prawda pobawić, ale bez specyficznego klimatu i obecności innych graczy (brak zastraszania, komunikacji, zapraszania na wyprawy, rozmów przy piwie czy wmawiania ludziom dookoła że trzymana przez nas miska zupy to groźny artefakt do zamieniania ludzi w ogórki) gra szybko staje się po prostu nudna.
Dodatkowo, co do najlepszego obecnie polskiego SUD'a - "Otchłani" - zawiodłem się okrutnie na prymitywnych, często Na-Odwal-Się opisach lokacji. Jako SUD - najlepszy. Jednak w porównaniu z najgorszym nawet MUD'em - ścierwo :-)

Gry paragrafowe, zwane również "paragrafówkami" (i "fantasolo", chociaż z takim zapisem spotkałem się tylko raz) to coś w rodzaju książek w których sami decydujemy o rozwoju wydarzeń. Najczęściej "wcielamy się" w określonego bochatera i "sterujemy" nim. Paragrafówki w osobistym rankingu umieściłbym poniżej MUDów i powyżej SUDów :-)

PBF, czyli play by forum. Gra RPG rozgrywana przez forum. Nic dodać nic ująć.

PBEM - play by e-mail. W praktyce nie istnieje... albo ja do żadnego działającego nie dotarłem.

Linków garść
- Moim zdaniem najlepszy polski MUD (jednocześnie mój pierwszy). Zapraszam do wspólnej rozgrywki :-) (nawiasem, użytkownikom Windowsa polecam do łączenia z MUDem program GMud, do "zdobycia" w dziale download).
- Stare forum o fantastyce, grach paragrafowych i MUD'ach. Godnym uwagi elementem jest gra PBF - jedna z baardzo niewielu wciąż działających. Niestety graczy jest mało i wszystko (zazwyczaj) dzieje się woolno. Z tego co się zorientowałem, bodajże czwarta edycja forum.
- Pierwsza i obecnie najlepsza polska strona o paragrafówkach. Tu prędzej czy później trafi każdy zainteresowany paragrafówkami osobnik posiadający mniej lub bardziej stałe łącze :-) Polecam!
- Portal mający wyprzeć "Gry paragrafowe". Niestety, niewypał, ale za to posiada ciekawy skrypt do tworzenia paragrafówek on-line.


Należy też wspomnieć o ciekawych half-tekstówkach w rodzaju "Hobbita", ale tutaj już odsyłam do Googli :-)
Pozdrawiam.

_________________
Get up, come on get down with the sickness!


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 02 maja 2008, 16:52 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt:
Wow! Nie spodziewałem się takiego tematu na forum ;)
Widać nie tylko ja z uporem godnym lepszej sprawy próbuję zmusić bohatera w ADOMie, żeby przeżył dłużej niż tydzień (czasu gry) :lol:

Polecę po rzeczach, które warto znać:

MUDy:
Arkadia - Największy polski Mud, w realiach bodaj świata Sapkowskiego. Współtworzony przez osoby, które potem pracowały nad Witcherem ;)

Roguelike:
Nie wspomniałeś o tym typie gier, ale dodam go od siebie. Roguelike jest bodaj najstarszym typem gier, które wciąż są robione (na pewno najstarszym z pogranicza współczesnych rpgów). Pierwszą grę Roguelike był słynny Rogue, stworzony w latach 70' (stąd zresztą nazwa samego gatunku gry); W "rogalikach", jak bywają nazywane, wcielamy się w bohatera, który przemierza podziemia, zabija setki potworów, zdobywa doświadczenie, przedmioty, itp. W czym haczyk? Ano wszystko to tekstowo. Ale nie spodziewajcie się opisów, tekstowo, to znaczy w kowencji grafiki ASCII. Mapa zawiera postać i lokacje. Dzięki temu wiadomo, że np. G to niegroźny goblin, zaś przed D trzeba zwiewać w podskokach. Współcześnie rogaliki czasami mają bardzo prosta grafikę, bez żadnej animacji. Co jeszcze warto wymienić? Rogaliki stawiają na kompletną losowość świata - każde podziemia, przedmioty, historie postaci, czasami bohaterowie niezależni są generowane losowo. I nie można kontynuować gry, jeżeli postać zginie. Ba, nie można nawet wczytać wcześniejszego save'a tej postaci! Warto jeszcze zaznaczyć, że nasza postać musi jeść, by przetrwać w dziczy, a że czasami w podziemiach o żarcie trudno, musi zjadać ciała potworków (tasted like chicken!)
Rogalikami inspirował się Blizzard tworząc słynne Diablo ;)
Najlepsze rogaliki:
ADOM - Ancient Domains of Mystery - rozwijany do 2003; ogromna gra, kilkaset potworów, kilka milionów przedmiotów, data urodzin bohatera wpływa na grę, jeżeli bohater zacznie grę w dniu urodzin Thomasa Biskupa (niemieckiego twórcy gry) - dostaje bonus :D Gra jest darmowa, dostępna na oficjalnej stronie autora. Po angielsku. http://www.adom.de/
TOME - Tales/Troubles of Middle Earth - wciąż rozwijany, równie ogromny co poprzedni. Bazuje na twórczości Tolkiena. W przeciwieństwie do poprzedniego, znacznie bardziej "niedokończony", ale łatwiejszy; W Adom'ie średnia życia mojego bohatera to tydzień czasu gry :lol: Także po angielsku www.t-o-m-e.net
Untitled - Polski rogalik niejakiego Złośliwca. Wyjątkowo... interesujące poczucie humoru, parę ciekawych pomysłów (jeżeli w podziemiach ukąsi cię wampir, sam stajesz się wampirem i musisz wysysać krew potworom, by przeżyć) Do ściągnięcia tutaj: . Wersja polska, gra ma także szczątkową grafikę ;)

PBEMy jak najbardziej jeszcze istnieją, wystarczy poszukać na Yahoo:
http://games.groups.yahoo.com/group/Century22pbem/
Są nawet ze smokami!
http://www.lordsofconquest.com/dragon/

PBF polecam www.lastinn.info - największy polskie forum im poświęcone ;)

A paragrafówkę nawet sam kiedyś pisałem, tylko nie mam sił dokończyć. W założeniu miała być nieco bardziej ambitna niż tylko wybór opcji (stąd pisanie całego programu w C#). Niestety kompletnie nie miałem pomysłu jak wybrnąć z prowadzonej intrygi, gdy gracz wybierze nie tą opcję co potrzeba....

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 25 sie 2009, 13:17 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt:
Odświeżę temat, dla większego porządku. Bardzo, baaaardzo polecam niniejszą paragrafówkę osobom które chcą się wdrożyć w temat :)
http://www.apolitical.info/webgame/

Wspominałem o niej już na forum, ale nie pamiętam gdzie ^^"

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 25 sie 2009, 13:22 
Thaxll'ssillya
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 08 sie 2005, 11:18
Posty: 886
Lokalizacja: Manchester
deviantArt:
viewtopic.php?f=7&t=1019

Tutaj, tutaj! Nawet osobny wątek jest. :>
Gra jest bardzo fajna, zwłaszcza jak trzeba coś innego robić. Na szczęście mam postać zapisaną w zakładkach. :P

_________________
"Maturing is realizing how many things don’t require your comment."


Góra
 Zobacz profil     
    
PostNapisane: 06 lis 2020, 21:35 
jajko
Offline

Dołączył(a): 06 lis 2020, 21:32
Posty: 3
Przepraszam za odkop, ale tak się składa, że ja tworzę paragrafówki. Na razie wrzucam trzy pierwsze.

Pierwsza - "Kręte drogi" - jest niezbyt oryginalna i niezbyt rozbudowana (na zasadzie "pierwsze koty za płoty"). Gracz wciela się w rycerza Zakonu Światłości, któremu przyjdzie się mierzyć z wielce mrocznym zagrożeniem... albo do niego dołączyć.
wersja HMTL: http://www.mediafire.com/?3u57crvdz9cj5y6 http://www.mediafire.com/?3u57crvdz9cj5y6
Aby zacząć, uruchom plik "1start".

Druga - "Wielka Wojna Sukcesyjna - jest odrobinę (ale tylko odrobinę) bardziej oryginalna i rozbudowana. Założenie jest dosyć sztampowe, choć w "interaktywnej fikcji" chyba nie było jeszcze użyte. Miejscem akcji jest niegdyś potężne Imperium (jak wspominałem, sztampa). Ostatni cesarz umarł, nie pozostawiając męskiego potomka, w związku z czym imperialni możnowładcy rozpoczęli krwawy spór o koronę. Do konfliktu mieszają się też inne potężne frakcje, takie jak Imperialny Senat czy Kościół Hierarchistyczny, a także stłamszeni wyznawcy starych, pogańskich bogów pragnący wykorzystać wojenny chaos, by wyjść z podziemia i na nowo wznieść sztandar swojej wiary. Co gorsza, ościenne mocarstwa są gotowe wkroczyć z interwencją, by ugrać coś dla siebie. Alter ego gracza jest dawnym żołnierzem, który po zakończeniu służby osiadł na wsi, aby pędzić żywot spokojnego kmiecia. Ale pewnego dnia wojna domowa wkracza do jego osady i bohater zostaje wplątany w wir wydarzeń.
Z początku gracz kieruje jedynie własną osobą i niewielką grupą towarzyszy broni, ale w miarę rozwoju historii może uzyskać większy wpływ na wydarzenia rozgrywające się w Imperium. Czytelnik będzie dowodził oddziałami i armiami, piął się w hierarchii, zawierał sojusze i zdradzał swoich mocodawców, knuł spiski lub dokonywał bohaterskich czynów. Od jego wyborów będzie zależało to, czy jego frakcja zwycięży w wojnie, czy pomoże zasiąść na tronie komuś innemu, czy też sam zdobędzie władzę nad Imperium, czy doprowadzi państwo do rozkwitu, czy upadku, czy utwierdzi cesarską władzę, czy przekształci kraj w republikę, czy ugnie kolana przed Kościołem, czy poprowadzi wyznawców starych bogów do zemsty - i tak dalej, i tak dalej. Przewidziane są też wątki romantyczne (choć muszę przyznać, że wyszły mi wyjątkowo sztywno i kiczowato), choćby dlatego, że mariaże też są narzędziem polityki.
Gra liczy 813 paragrafów, ale ze względu na bardzo duże rozgałęzienie fabuły, jednorazowe ukończenie gry zamyka się w liczbie 8-13 wyborów, choć w ten sposób czytelnik ujrzy jedynie niewielki fragment wszystkich możliwości. Paragrafy są dosyć długie, większość z nich zajmuje ok. strony A4.

http://www.mediafire.com/file/aeoz3nm70 ... 8.pdf/file


Trzecia - "Sprawy rodzinne". Ten wytwór osadzony jest w tym samym świecie, co "Wielka Wojna Sukcesyjna" , aczkolwiek istnieje kilka istotnych różnic.
- Tematyka - "Sprawy rodzinne" skupiają się na losach pretora (urzędnika wymiaru sprawiedliwości) działającego w Mieście Tronowym, stolicy Imperium. Bohater będzie musiał stawić czoła psychopatycznemu mordercy, odpowiednio postępować ze zwierzchnikami... a także własną rodziną.
- Forma - tym razem poszedłem bardziej w stronę "interaktywnego opowiadania". Oznacza to po pierwsze, że paragrafy są znacznie dłuższe niż w "Wielkiej Wojnie Sukcesyjnej" (co niestety odbiło się na trochę mniejszej ilości paragrafów - jest ich tylko 41). Po drugie - paragrafówka nie jest pisana w drugiej, lecz w trzeciej osobie, a bohaterem nie jest bezimienny awatar gracza, tylko skonkretyzowana postać. Znowuż - jest to rozwiązanie nietypowe i rozumiem, że nie każdemu przypadnie do gustu. Jeden z testerów stwierdził wręcz "Przykro mi to stwierdzić, nie jest to gra paragrafowa" (dlatego też dałem podtytuł "Opowiadanie interaktywne" zamiast "Gra paragrafowa".

PDF: http://www.mediafire.com/file/oriu85bkf ... 2.pdf/file


Jeśli ktoś ma jakieś uwagi nt powyższych wytworów, chętnie je poznam.

_________________
Moja twórczość: viewtopic.php?f=7&t=803&p=28019#p28019


Góra
 Zobacz profil     
    
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
cron



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

Styl DraconisSub powstał na bazie stylu subsilver2.
Wszelkie modyfikacje oraz dodakowe grafiki zostały wykonane przez Naseilen.
Oryginalny rysunek z nagłówka forum można zobaczyć tutaj.
mChat © RMcGirr83.org
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
[ Time : 0,028s | 18 Queries | GZIP : Off ]