Forum dla wszystkich sympatyków smoków oraz miłośników szeroko pojętej fantastyki.



Uwaga! Draconis korzysta z plików cookies. Są one niezbędne do funkcjonowania forum.

Teraz jest 25 sty 2022, 09:06

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 lut 2008, 21:11 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt:


Zrobiłem sobie dzisiaj przerwę od pisania mojego aktualnego projektu i postanowiłem spróbować swoich sił w pisaniu gry 3D. Do boju użyłem gotowego silnika, Ogre'a, przerobiłem szybko parę tutoriali z oficjalnej strony (strasznie wkurzające jest tak sztywne trzymanie się wzorców obiektowych, po kiego grzyba mi dziesięć singletonów żeby wyświetlić skyboxa?! :lol: ). Następnie spróbowałem napisać coś swojego. C++ to piękny język, ale grafika 3D jest koszmarem. Nie dość, że ciągle się coś wiesza, to jak już się przestanie wieszać to okazuje się, że działa koszmarnie wolno, bo gdzieś zapodziałem pierwiastkowanie w pętli (pamiętajcie drogie dzieci, że jak porównujecie wektory w 3D to pierwiastkowanie jest ostatnią rzeczą, jaką chcecie zrobić ;) ). Potem, gdy gryząc ze złości ziemię miałem już rendering terenu, oczywiście nie chciał działać skybox. Ponieważ nie udało mi się przykonać go po dobroci, że jednak chce działać, musiałem go przykryć mgłą (też zabawa). Na zakończenie zostało wstawienie smoka, co też zabrało godzinkę (najpierw zabawa współrzędnymi - lokalne, nadrzędne, globalne i bogini wie jeszcze jakie), potem zabawa teksturami (no bo nie chcę mieć całego smoka na biało ;) ), na końcu zabawa animacją (i tutaj nieprzyjemny suprise, bo okazało się, że model w ogóle nie ma zapisanej animacji). Tak więc, po zagryzieniu warg, powstał mój drugi projekt programu real-time 3D (bo grą tego nijak nie można nazwać). Pierwszy stworzyłem parę lat temu i chyba już rozumiem dlaczego zarzuciłem wtedy podobną zabawę...

Co jest:
+ Latanie smokiem po predefiniowanym terenie! :)
+ Fajna mgła z liniową interpolacją odległości (na ekspontelną... ekspontantną... kurka, nie wiem jak jest po polsku... exponential nie mam nerwów ;) )
+ Teren z bump mappingiem (przynajmniej w teorii, bo ja go nie widziałem :D )

Czego nie ma:
+ Wszystkiego pozostałego ;)
+ Wykrywania kolizji. Miłego rozbijania się o ziemię :twisted:
+ Animacji ruchu skrzydeł (załóżmy, że smok szybuje... choć pewnie szybko by spadł :D )
+ Skyboxa (ale dojdę do tego, nie martwcie się ;) )

Co jest wymagane:
+ Windows XP z Service Packiem 2 (z wcześniejszym nie ma prawa się uruchomić, więc zapraszam na download Microsoftu, jeżeli ktoś nie ma ;) )
+ Net Framework 2.0 (jeżeli masz powyższe, to to też raczej masz)
+ (być może) redistributsów Visual Studio 2005 (Jeżeli program wywala ci się z komunikatem "Nie można uruchomić aplikacji, ponieważ jej konfiguracja jest niewłaściwa" - zainstaluj to: http://www.microsoft.com/Downloads/deta ... laylang=en )

Jeżeli się nie odpala:
+ Sprawdź, czy na pewno masz wszystko co wymagane
+ Skasuj plik "ogre.cfg" z folderu i odpal ponownie. Wyświetli się okienko proszące o dobór ustawień renderingu. Wybierz takie, jakie pociągnie twój komp ;)

Screen:

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 14 lut 2008, 23:09 
smoczy weteran
smoczy weteran
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 28 wrz 2005, 15:44
Posty: 1528
Lokalizacja: Bybybydgoszcz
Ktoś się bawił Ogrem? Taa... Ale trochę trudno się szybuje ze skrzydłami w górze, nie sądzisz? :>

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 20 lut 2008, 17:38 
smok
smok
Offline

Dołączył(a): 02 maja 2006, 16:54
Posty: 214
Całkiem ciekawe, ten smok to openSorsek z z ogre :)
Pod OpenGL nie widać mu powierzchni pod skrzydłami ;) bo open nie obsługuje tekstur dwustronnych ;)

No niestety mnie Ogre z nieznanych przyczyn nie działa, a przynajmniej nie działa to co kompiluje :/
Ja pisze pod Irrlitch, może też pokaże jak coś powstanie :)


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 20 lut 2008, 21:57 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt:
Zmuszenie czegokolwiek do skompilowania pod Ogrem wymagało ode mnie ogromnej cierpliwości. Robiłem w życiu trzy podejścia, każde trwało po ok. 3 dni po którym ciskałem ze złością tą biblioteką na pół roku :lol: Teraz się, niesamowite, udało. Ale trwało to 4 dni ;)

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 21 lut 2008, 04:19 
smok
smok
Offline

Dołączył(a): 02 maja 2006, 16:54
Posty: 214
Więc to jest normalne... a już myślałem, że jaj jestem jakiś inny :P
No to zostało mi jeszcze jedno podejście za pół roku ;P


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 15 sie 2008, 12:22 
zbananowany
zbananowany
Offline

Dołączył(a): 14 paź 2006, 12:57
Posty: 192
Lokalizacja: Z takiego miejsca, że jakbym Ci powiedział, to bym musiał Cię zabić...
Ech... Łatwiej byś taki "projekt" zrobił w Blenderze...


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 15 sie 2008, 21:13 
smok
smok
Offline

Dołączył(a): 02 maja 2006, 16:54
Posty: 214


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 15 sie 2008, 21:34 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt:
Taki - z pewnością.
Ale w Blenderze nie zrobię wiele więcej :) A w C++ - a i owszem.

Będzie trochę teorii, specjalnie dla ciebie - Vear:
Python, używany w Blenderze, jest - mimo wszystko - językiem skryptowym. Nawet wstępnie przeparsowany jest duuuuużo wolniejszy od języków natywnych (po drodze są jeszcze zarządzane). Najszybsze będą oczywiście języki natywne niskopoziomowe, ale nie widziałem by ktoś dzisiaj pisał całą grę w asemblerze :)
Blender ma całkiem przyzwoity zestaw featuresów, dziwne interface do którego ciężko przywyknąć (co może się okazać zgubne, gdyż niedawno najnowsza wersja Truespace'a została wypuszczona za darmo bez ograniczeń, a interface ma dużo prostszy) no i właśnie silnik do robienia gier.
Features mnie lekko odrzucają:
Graphical logic editor for defining interactive behavior without programming
Co jest bardzo wygodne dla początkujących (heh, pamiętam moją zabawę w GamesFactory wiele lat temu), ale koszmarnie nieprzyjemne dla profesjonalistów. Ograniczenia wynikające z graficznego podejścia do tworzenia zależności zdarzeń w programie polegają głównie na niemożności stworzenia niczego, czego autor programu nie przewidzi. W języku programowania typu C możesz napisać wszystko (widziałem gościa który zrobił grę SpaceSim na dwie myszki przy jednym kompie, choć nawet Windows nie przewiduje że może zbierać sygnał od dwóch różnych myszek)
Python scripting API for sophisticated control and AI, fully defined advanced game logic
No, tu już lepiej wygląda, bo mamy Pythona żeby się troszkę pobawić. Co prawda nadal twierdzę, że języki tej klasy są po prostu śmieszne do pisania CAŁYCH gier. (to tak jakby łopatką do piaskownicy przerzucać węgiel) Oczywiście nie twierdzę że nie należy w ogóle zrezygnować z języków skryptowych, ba sam stosuję autorskie języki (oparte na XMLu) i cieszę się że nie muszę rekompilować ze źródeł kiedy zmieniam np. dialog w grze :)

A przy okazji, Blender nie pozwala na samodzielne pisanie shaderów, co dla mnie skreśla silnik.

Edit Yx napisał posta, kiedy ja pisałem swojego :)
Tak, to prawda - programista kocha rozwiązywać problemy. Czy tworząc w Blenderze będziesz mógł rozwiązać problem z protokołem sieciowym, albo będziesz umiał rozgryźć obcy format zapisu?
Albo będziesz potrafił napisać grę komputerową której całą grafikę, dźwięk i gameplay zmieścisz w 256 bajtach? (Tak, mniej niż ikonka programu)

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sie 2008, 09:45 
zbananowany
zbananowany
Offline

Dołączył(a): 14 paź 2006, 12:57
Posty: 192
Lokalizacja: Z takiego miejsca, że jakbym Ci powiedział, to bym musiał Cię zabić...


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sie 2008, 16:51 
smok
smok
Offline

Dołączył(a): 02 maja 2006, 16:54
Posty: 214


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sie 2008, 19:05 
zbananowany
zbananowany
Offline

Dołączył(a): 14 paź 2006, 12:57
Posty: 192
Lokalizacja: Z takiego miejsca, że jakbym Ci powiedział, to bym musiał Cię zabić...


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sie 2008, 19:16 
smok
smok
Offline

Dołączył(a): 02 maja 2006, 16:54
Posty: 214


Ostatnio edytowano 16 sie 2008, 20:40 przez Refistoteles, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sie 2008, 20:38 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt:

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 16 sie 2008, 21:06 
smok
smok
Offline

Dołączył(a): 02 maja 2006, 16:54
Posty: 214


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 17 sie 2008, 02:19 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt:
Wydawało mi się że użyta przeze mnie liczba mnoga w temacie w którym piszą oprócz mnie tylko dwie osoby ewidentnie wskazuje, do kogo się zwracam :lol:
No dobrze, możesz mnie ukrzyżować - uważam że na siłę stawianie open-source'a przed produktami komercyjnymi ociera się o fanatyzm. Przypomniała mi się piękna dyskusja z innego forum:
" - Bo ten Windows 98 to ma tyle dziur, często się wiesza i w ogóle syf"
" - Zainstaluj Linuxa z 98 roku, to dopiero zobaczysz co to znaczy dużo dziur i częste zwisy"

I trzeba przyznać że to szczera prawda :)

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 17 sie 2008, 09:37 
smok
smok
Offline

Dołączył(a): 02 maja 2006, 16:54
Posty: 214


Góra
 Zobacz profil     
    
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
cron



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

Styl DraconisSub powstał na bazie stylu subsilver2.
Wszelkie modyfikacje oraz dodakowe grafiki zostały wykonane przez Naseilen.
Oryginalny rysunek z nagłówka forum można zobaczyć tutaj.
mChat © RMcGirr83.org
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
[ Time : 0,029s | 18 Queries | GZIP : Off ]